Hogyan lehet 59 litert tankolni a 45 literes tankba?

A túltankolásos eset nem egyedi, a TotalCaros cikk 2008-as megjelenése
óta rendszeresen előfordulnak hasonló reklamációk. Ezért úgy gondoltuk
nem árt az ismétlés.
Aki nem akarja elolvasni az állítólagos átverés esetét, annak röviden összefoglalom: Egy Fabia beállt tankolni a kútra, ahol a kutas csurig nyomta a tartályt. A tulaj megdöbbenésére a 45 literes tankba 50 liter benzint toltak. Természetesen reklamált, hogy ezt nem tartja reálisnak, viszont a kúton nem adtak neki igazat, hanem tájékoztatták, hogy bizony a VW csoport autóit túl lehet tankolni, volt már hasonló ügyük. A tulaj nem nyugodott, nem volt hajlandó fizetni, inkább rendőrt hívott és kezdődött a huzavona. A mi szempontunkból eddig érdekes a történet.

Az ilyen esetben, ahol mindkét fél a maga igazát hiszi, csak a puszta tények lehetnek perdöntők. Mivel úgy tűnik, ez nem egyedi eset, és a VW csoport minden autóját érintheti, közérdekű igazságszolgáltatásra van igény.

Megkerestem azt az Avia kutat, ahol a fenti esemény történt. A kút tulajdonosa, Kovács Zsolt segítőkész volt. Kerítettem egy páréves Skoda Fabiát az újrajátszáshoz. A Skoda tulajdonosa, Ferenc nem lepődött meg a dolgon, ő rendszeresen tankol 50 litereket. A teszt kedvéért a kúthoz üres tankkal érkezett. Már csak egy hiányzó láncszem volt, a benzinszippantós ember, aki pár perc alatt szárazra szippantotta a Fabia tankját.

Először egy hitelesített edénybe tankoltunk 20 litert: speciális kanna, aminek a szája felül elkeskenyedik, és egy skálázott kémlelőnyíláson keresztül olvasható le a térfogatérték. Az oszlop szerint mutatott 20 liter pontosan 19,96 liternek felelt meg. A mérésügyi törvény törvény +/- 0,5% tűrést határoz meg, úgyhogy ez rendben van.

Ezek után elkezdtük tankolni az üresre szívott Fabiát. És láss csodát, az első a pisztoly első kattanása 45 liter előtt történt, és szépen csurgatva 47,15-re toltuk fel az értéket.

Na most ez így rendben is lenne, kimondhatnánk, hogy ej, de csúnyán átvernek mindenkit, a nadrágba varrt nejlonzacskóval vagy a kabátba rejtett kannával. De a dolog nem ilyen egyszerű. A VW csoport autóinak betöltő nyílásánál van egy varázspöcök.

A varázspöcök egy szelep, ami a tágulási tartályból engedi ki a levegőt. Ezek a tartályok úgy néznek ki, hogy van egy rekeszük, ami arra szolgál, hogy az üzemanyag párolgásából adódó gőzöket kezelje. Hogy pontos képet kapjak, felhívtam a Maxx-Auto kecskeméti telepét, ahol Fabiák szervizelését is végzik. Lőrincz Zoltán szervizvezető elmesélte, hogy igazából az lenne a rendes tankolás, ha ezt a kis pöcköt benyomnánk minden tankolásko,r mert így az üzemanyag betöltéskor keletkező gőzöket egy aktív szénszűrős tartályba engedi, amit később használ fel az autó. Így viszont, ha nem állunk meg 45 liternél, simán több üzemanyag is belemegy az autóba, mert a tágulási tartályt is feltöltjük. Ő az ötven literes feltöltést nem tartja irreálisnak.

Mi is tovább folytattuk a tankolást úgy, hogy most már a pöcköt is nyomtuk. A lé csurgott, és 58-ig meg sem állt. A végeredmény 59,41 liter. Ezek után, ismét a szippantós ember látott munkához, és lefejtett kétszer 20 litert a hitelesített tartályba és egyszer 19-et egy műanyag kannába, hogy lássuk az értéket. Tehát akárhogy nézzük, a kocsiban 59 liter volt a gyár által megadott 45 helyett. Amíg a tesztet végeztük, pont egy hasonló korú Fabia állt be a kútra, amibe 53,9 litert töltöttek. A tulaj nem lepődött meg, ismerte a varázspöcök titkát.

Persze felvetődik a kérdés, mennyire baj, ha a tágulási tartályba is üzemanyagot töltünk. A gyakorlatban hosszú utazások előtt szokták alkalmazni a módszert. Az autópályák melletti kutak erről biztos többet tudnának mesélni. Ilyen esetben nincs túl nagy baj, az autó folyamatosan használja az anyagot, viszonylag hamar fogy, és ismét lesz hely a gőzöknek. De ha keveset használjuk az autót és főleg ha melegebb időben, nem ajánlom a teljes feltöltést. Ekkor sincs halál, csak az üzemanyag ilyenkor a töltőnyílásnál kifolyik, ami pazarlás, ráadásul környezetszennyező is.

Érdekes teszt volt, nem alakult volna másként egy Polóval sem. Tudtommal más típusokat is lehet egy kicsit túltölteni, de nincs varázspöcök, és nincs ilyen drasztikus különbség sem. Így ha valakinek 50 litert tankolnak valamilyen VW konszern autóba, ami nem teljesen üres, nem biztos, hogy azonnal átverésre kell gondolnia. A bizalmatlanok tankoljanak inkább maguknak.

A cikk eredetije: http://totalcar.hu/magazin/technika/tultankolas/

Szerző: Égő Ákos

Megjelenés dátuma: 2008. október 16.